Ingen adventskalender för Elisabet

Varje år den 19 november brukade jag kila iväg till en välförsedd tobaksaffär för att köpa årets adventskalender. Det var den enda namnsdag jag ”firade” och som present fick jag köpa mig en kalender.

Det är en tradition som inte fortsatt på senare dagar. Namnsdagen glöms alltsomoftast bort, och det finns dåligt med kalendrar i butikerna. Massor med hemska skära saker med Barbiebilder och luckor med choklad. Men inga riktiga, med julkänsla och bilder att titta på varje morgon.

Elisabet har åtminstone inte blivit bortrationaliserad från sin rätta dag, som så många andra namn. Hade precis lärt mig när Dotterns dag inföll, och så visade det sig att någon gått och bytt. Så nu vet jag inget alls.

Kommentera

