Pullman och Gud

Av någon anledning började jag tänka på Gud för ett par dagar sedan. Tankarna virvlar runt här ibland utan någon djupare planering. Philip Pullman beskrivs ofta som en religionsmotståndare, och just det ska jag väl inte lägga mig i. Men personligen anser jag att Philip är en synnerligen anständig man, och tycker kanske att det religiösa inte alltid har med integritet att göra.

Han uppfostrades ju av en morfar (eller var det farfar?) som var präst, och det har satt sina spår, och som den beläste man han är kan han ganska mycket om bibeln och om myter. Hans bok om Jesus som kom ut i våras tyder också på att Philip både vet mycket om kristendomen och att han tänker en hel del. Och om jag minns rätt så gifte sig hans son i en katolsk kyrka för inte så länge sedan och Philip höll ett tal.

Philip Pullman

För några år sedan deltog Philip i ett evenemang för att få ihop pengar till ungdomsteatern Pegasus i Oxford. I ett svagt ögonblick åkte Sonen och jag dit, eftersom han är en stor fan. Vi sprang runt i stan en stund, och sedan promenerade vi bort mot St John’s college. När vi kom fram såg den skarpögde Sonen att paret Pullman precis parkerat sin bil vid trottoarkanten, och han knuffade på mig och undrade om jag lagt märke till registreringsskylten på bilen.

Jag är en tant så jag tittar inte på bilar, men nu kastade jag en blick. Sonen frågade om han skulle säga något. Det tyckte jag allt att han borde göra. Sådana tillfällen kommer inte alltför ofta.

Mercedesen hade en skylt som det stod Gud på. Visserligen på svenska, men ändå.

2 responses to “Pullman och Gud

  1. Så, vad sa sonen, och kanske framför allt vad sa Pullman?

  2. Tja, någonting i stil med: ‘Excuse me Mr Pullman, but did you know that it says God in Swedish on your registration plate?’
    Varpå PP såg riktigt orolig ut, som om han hade gjort det med avsikt, och sa ‘No, I didn’t know that.’
    Inte mycket annat han kunde säga. Han blir väl inte antastad av galningar på gatan var dag, precis.

Kommentera

