Bokpris hemma

Man tycker ju att ett bokpris på hemmaplan skulle vara det första man går på och rapporterar från. Men Stockport-skolornas bokpris för barn- och ungdomsböcker i fem olika kategorier är något som rinner mig ur händerna. Det arrangeras av kommunens bibliotek ihop med skolbiblioteken. De sammanställer listor med tre till fem böcker i varje kategori, och så ber de eleverna i varje åldersgrupp att läsa och rösta.

Stockport Plaza

Vinnarna bjuds in till en Oscars-inspirerad kväll då läsarna får klä upp sig och författarna ombeds att glittra så mycket de förmår. Det brukar gå av stapeln på Plaza, som är stans nyligen upprustade Art Deco teatersalong.

Jag var dum nog att be att få vara med för några år sedan, eftersom alla andra liknande evenemang har arrangörer som gärna vill att folk som skriver om det är där. Men det ville de inte, så jag blev lite sur och skrev en blogg som var kritisk, och chefen för biblioteksservicen i Stockport blev så förbannad att han hörde av sig med ett två sidor långt brev.

Rachel Ward and Andrew Norriss

Vid det här laget har jag kommit fram till att det är bättre att jag håller mig lugn och på avstånd, men så hörde jag från Rachel Ward att hon skulle komma. Och vi ville gärna träffas. Därefter luskade jag ut en vinnare till, och kontaktade Cathy MacPhail om att träffa henne också. När det visade sig att de båda skulle bo på ett hotell några minuter från vårt hus passade det väldigt bra att ses där, före Plaza-ceremonin.

Cathy MacPhail

Cathy och Rachel kände inte varandra tidigare, men det gör de nu. Och jag hade inte lyckats räkna ut vem mer som vunnit, men Cathy sa att Julia Donaldson vunnit båda sina kategorier. Hon kom dock inte till hotellet. Däremot såg jag ett elegant par som såg ut att vara klädda för lite glitter på Plaza, och det visade sig vara Andrew Norriss med fru, så på det viset fick jag träffa en tredje författare.

Jag vinkade av dem när de satte sig i taxin och åkte iväg, och sedan gick jag hem för en lugn kväll helt utan glitter, och skrev min blogg.

Kommentera

