Att läsa i advent

är rätt roligt. Läser gör jag ju jämt, men vad jag menar är läsning lite som en adventskalender.

Första gången jag gjorde det var det faktiskt en ren olyckshändelse. Hade tidigare läst Rosamund Pilchers Winter Solstice (Midvinter, eller något, tror jag) som förkortad följetong i en svensk veckotidning, och tyckt om den så mycket att jag köpte den som pocket på engelska. Och då blev den genast bra mycket längre. Den tog tid att läsa, så jag läste den i mer eller mindre reell tid under december ett år, vilket kändes bra, eftersom den handlar om julförberedelser.

När Sonen var liten gjorde jag ett försök att läsa Jostein Gaarders Julmysteriet vid läggdags, men vi kom aldrig längre än till den 3 eller 4 december. Jag tyckte uppriktigt sagt att den var lite tråkig. Sedan fick jag den engelska versionen i present och läste den för mig själv varje dag fram till jul och tyckte det kändes mycket bättre. Undrar nu om den engelska översättningen är mera lyckad?Bloggade om det, och fick då förslaget om en liknande bok av Cornelia Funke från en läsare bosatt i Tyskland.

Cornelias Hinter verzauberten Fenstern är som en kalender med ett kapitel för varje dag, och som dessutom handlar om en kalender. Den tycks inte finnas översatt till engelska, men jag gjorde ett tappert försök med det tyska originalet, och trots min gamla rostiga skoltyska klarade jag det mesta.

Nu skulle jag gärna vilja ha förslag på mer adventsböcker om det finns.

2 responses to “Att läsa i advent

  1. Ja, jag minns ocksa att jag tyckte att Julmyseriet var lite trist…speciellt nar jag jamforde med Spelkortsmysteriet som jag tokalskade och som fortfarande ar en av mina absoluta favoriter…

  2. OK, då är det inte bara jag. Bra.

Kommentera

