Julkalas

När Philip Pullman gick förbi blev jag nästan förvånad. Trodde inte han ”nedlät” sig till att gå på förlags-julfester. Han blev föralldel inte långvarig, för han gick snart igen. Men han visade sig en stund, i alla fall.

Själv nedlät jag mig gärna. Det här var mitt första julkalas i bokvärlden, och jag hade hört att Randoms brukar vara extra bra. Nu var det lite kinkigt i år, både för mig och för de andra, och allt pga snö. Dagen före hade det varit lite lagom kaos med tågtrafiken så alla blev rädda och tackade hastigt nej. Själv bestämde jag mig bara fem minuter innan jag satte på mig kappan och pulsade ut. Som tur var gick tågen alldeles utmärkt, och jag kom dit, och jag kom hem igen.

Därmed var det inte lika knökfullt där, men samtidigt var det alltså en del författare som aldrig kom. Det fanns gott om dem ändå. Fast en hel del hann jag inte prata med, och vissa såg jag aldrig i trängseln. John Dickinson och Candy Gourlay missade jag helt. Eleanor Updale var där, och Anthony McGowan. Steve Cole såg jag tvärsöver rummet. Likaså Ian Beck och Jenny Downham. Pratade med Pete Johnson som jag inte kände alls tidigare, fast jag läste hans bok i vintras.

Stolpade fram till Sarah McIntyre som jag sett i Edinburgh tidigare. Hon ritar serier i David Ficklings nya boksatsning för serier. Sarah presenterade mig för sin seriekollega Neill Cameron, och han hade ett launch party för sin bok dagen efter, så vi pratade om det och om att göra robotar i kartong. Har aldrig provat, men Neill har och det tar för lång tid…

Gott småplock att äta, och möjligen åt jag upp alla deras breadsticks (vad nu det heter på svenska?). Vackra lokaler i Mayfair, med träpanel och porträtt på väggarna. Hade varit där tidigare på ett bokevenemang, så jag visste åtminstone vart jag skulle.

Men det var tröttsamt att stå och ropa åt folk när man ville utbyta tankar. Så det var rätt skönt att åka hem igen, också.

Kommentera

