Lucia och Zimbabwe

Ska sätta mig på tåget senare idag för att resa till Liverpool och skandinaviska kyrkan för lite Lucia-firande. Har egentligen inte tid. De andra här hemma har definitivt inte tid att använda ett minimum av fem timmar på Lucia i år, så kommer inte att åka alls. Men jag åker. Missade det förra året. Och eftersom jag tar tåget räknar jag med att turen tar sju timmar. Drygt.

Tar något att läsa med mig, förstås. Och hoppas på att jag som ensam resenär kommer att hitta en sittplats.

Håller på med en ungdomsbok om Zimbabwe, som är kortlistad för Costa-priset. Out of Shadows handlar om en engelsk pojke i Zimbabwe 1983, precis efter landet blivit självständigt. Har inte kommit så långt än, men det jag läst (bra, givetvis) får mig att rysa och bli nervös för vad som kommer.

Antagligen ett tecken på en utmärkt bok.

Och så lastar jag en extra ryggsäck med böcker till en stor-läsare i kyrkan. Är så tacksam för en (nästan) tolvåring som tar emot vad jag inte kan konsumera eller är färdig med. Vi släpade två kassar till julbasaren för ett par veckor sedan, och i min iver att få plats med julgästerna har jag klämt fram fler icke behövda böcker.

Det blir liksom flera flugor i en Lucia-smäll.

Kommentera

