Bilderböcker till jul

För Bookwitch hade jag sparat en liten hög bilderböcker med julmotiv. Tyckte det kunde vara trevligt med ett jultema för bloggen en dag så här före jul. Och det är tillräckligt svårt att recensera bilderböcker att jag kände en grupp skulle fungera bättre. Annars blir det mest att man säger ”trevliga bilder och en käck text”. Och det blir enformigt i längden.

Men när jag satte mig att läsa böckerna, upptäckte jag att egentligen var två av de tre inte så roliga. De var mest bilderböcker med juliga tomteillustrationer och en inte alltför intressant ”story”. Det märktes speciellt för att den tredje var så bra och så annorlunda. Så jag skippar de första två.

Nummer tre är The Christmas Eve Ghost av Shirley Hughes, som är en gammal van illustratör, och som vet hur man skriver en enkel men fascinerande historia till.

The Christmas Eve Ghost

Sagan har Shirley baserat på sin egen barndom i trettiotalets Liverpool, och det märks att hon levt där och då. En ensamstående mamma, änka med två små barn, som tvättar åt folk för att ha något att leva på. Ibland måste hon lämna barnen ensamma, och de får absolut inte tala med någon, och minst av allt grannarna.

Det går som det går, och de ensamma barnen måste prata med grannarna. Och både de och mamman upptäcker att deras katolska grannar är precis lika normala och trevliga som alla andra människor.

Så man får en historielektion, och en tidig variant av att inte misstro dem som är olika från det man är van vid.

Kommentera

