De bästa böckerna från 2010

Ska man? Det är hemskt roligt med topplistor av olika slag, men samtidigt lite elakt. För alla kan ju inte ”vinna”. Och de som får sina böcker nämnda på en lista blir glada. Men sitter alla andra och undrar varför deras inte kom med? Hade jag inte sagt att jag gillade deras böcker också, kanske?

Jag kom fram till att tio i topp var inte bra. Då skulle gränsen bli omöjlig att dra. Tre är för lite. För min del blev det sex. Eller sju, beroende på hur man ser det. Keren David kom ut med två böcker som hör ihop, och jag kunde inte dela på When I Was Joe och uppföljaren Almost True.

De delar andraplatsen med Linda Sargents Paper Wings, som är en fantastiskt trevlig historia från 1950-talet. Lite gammaldags, men med en stark känsla för perioden.

Tredjeplatsen innehåller tre böcker; tredje delen i Patrick Ness-trilogin Chaos Walking, som heter Monsters of Men, samt Ellen Renners City of Thieves vilken är del två av fyra i en serie och vansinnigt mycket bättre än den första, och Gregory Hughes med Unhooking the Moon.

Och för er som inte redan somnat och som undrar vem som kom först, så var det (givetvis) Tall Story av Candy Gourlay. Jag läste den i mitten av januari, och visste redan då att den måste bli en av årets böcker.

2010 books

Jag ska väl så sakteliga börja samla till nästa års lista…

Kommentera

