Nä nu..!

Det kom en bokkatalog med posten. Det gör det ofta, men jag har inte handlat från dem på länge. De är billiga som sjutton, och pålitliga, men bortsett från att jag inte handlar så ofta numera, vill jag inte köpa från ett företag som inte betalar författarna.

Man kan se det på två sätt. Billiga böcker hamnar kanske hos en läsare som inte kunnat köpa annars. Och författarens verk sprids och det kan eventuellt leda till ”riktiga” inköp vid senare tillfälle. Caroline Lawrence föreslår ofta inför sina skolbesök att skolan tar hem en mängd multipackar (som toalettpapper, ungefär) från The Book People och så kan de sälja varje bok för ett pund och barnen får en billig bok, som kan skrivas på av Caroline.

Men många av mina författarbekanta är rätt så less på TBP. De tycker om att få betalt för sitt jobb, och det är inte helt orimligt. Om jag fattat rätt är det förlagen som ger TBP rätt att ge ut egna utgåvor av deras ”varor”. Och ett pund per bok är ett ganska tilltalande pris.

Nu såg jag att Debi Glioris Pure Dead Magic är till salu på TBP. Alla sex böckerna för sju pund. Jag har ofta rekommenderat dem, för de är alltför okända för så enastående böcker. Debi är inte glad över detta, men hon är å andra sidan maktlös. Hon lär inte tjäna mer pengar på sina fantastiska böcker. Så jag sätter en länk här till TBP (inte för att jag vet om man kan handla från Sverige) i förhoppningen att så många som möjligt läser Pure Dead Magic.

Går det inte, ställer jag gärna upp och skickar vidare. Debi är bra! Och med all skit som trycks och säljes är det förfärligt att en intelligent och rolig författare ska sitta hemma och vända på slantarna för att förlagen inte vågar satsa på rätt böcker.

Här nedan är mina PDM, fast så fina är inte de billiga från TBP. Men innehållet torde vara identiskt.

Velvet by Debi Gliori

Medan ni väntar på böckerna kan intervjun med Debi bli lagom läsning (igen).

Kommentera

