Who they?

För ett antal år sedan hade tidningen Vi en intervju med att par kända tjejer. Tyvärr kände jag dem inte alls, pga mitt exilboende. Fast det kunde varit intressant ändå. Man kan ju läsa och lära sig något nytt ibland.

Jag är barnsligt förtjust i (läs beroende av) att ha en bild till stöd för min läsning, så om det finns ett foto i en artikel vill jag veta vem som är vem. Står X till höger eller är det Y?

Normala människor som inte har bott utomlands alldeles för länge vet antagligen vem som är X och vem som är Y. Även utan bildtext. Men nu är man ju inte normal.

Det var inte detta som fick mig att göra en paus i min prenumeration, men det hjälpte till. Jag kände att jag var alltför långt borta från tidningens verklighet.

Nu har jag återupptagit min prenumeration (flera gånger, t o m) och håller nog ut. Men jag har precis läst om Filip och Fredrik. Och, ja ni kan nog gissa. Vem är F och vem är F? Skägg eller glasögon?

Bilderna är väldigt bra. De är många. Och bra. Som sagt. Men trots att jag har hört talas om Filip och Fredrik under årens lopp, så begriper jag fortfarande inte vad de gör. Intervjun med dem hjälpte inte i det fallet.

Antagligen är det helt oviktigt med bildtext om vänster och höger. Eller så är det mitt gamla spöke om att folk aldrig vet vad de vet. Och ännu mindre vet de vad jag vet.

Jag inser att man kan googla dem, och det ska jag nog göra. Men jag har googlat mig själv, så jag vet att det troligaste är att det dyker upp en bild av någon helt annan. Sara Paretsky, t ex. Eller Neil Gaiman. För att inte tala om den lättklädda människan i svart läder. Det är inte jag.

Vi-artikeln har jättefina foton av Evalotta Fredén, och jag vet var de är tagna, för det står. Jag gissar att det är F till höger…

4 responses to “Who they?

  1. Man behöver inte bo utomlands för att inte kunna skilja på Fredrik och Filip. Jag har sett dem på tv otaliga (nåja flera gånger i alla fall, tillhör inte superfansen) gånger men kan inte för mitt liv lära mig vem som är vem.

  2. OK, inte bara jag då.

  3. Den luttrade bibliotekarien

    Jag är också helt värdelös på att känna igen svenska kändisar (och då bor jag i Sverige). För mig är Fredrik och Filip bara två namn, har ingen aning om vilka de är eller vad de gör. Jag tittar ytterst sällan på svenska underhållningsprogram, filmer eller tv-serier så jag har ett stort glapp när det gäller kändis-Sverige, men inget jag direkt sörjer över.

  4. Jag mejlade Vis redaktör, och hon har svarat och lovat bättring, samt sagt att jag ska höra av mig igen.

Kommentera

