Do you speak British?

Det kan man väl ändå inte säga? Va?

Den Pensionerade Barnbibliotekarien skickade mig ett urklipp. Hon kanske inte håller med mig om så mycket numera, men hon vet vad jag vill se, så klippte ut biten om Philip Pullman i Aftonbladet. Jag är lite chockad över att hon ens sett Aftonbladet, men vad ska man göra?

Så det var en kort intervju med Philip, som tydligen varit i Stockholm i samband med att hans Jesus-bok kom ut på svenska.

Det är roligt att folk har lärt sig att skilja på engelskt och brittiskt och allt möjligt annat konstigt. Men sedan kan man överkompensera också. Här blev allt beskrivet som brittiskt. Man får faktiskt säga att Philip är engelsk, för det är han.

Men jag hajade till lite extra vid orden ”säger han på sin utsökta brittiska”. Sin brittiska vadå?

Språket heter engelska, t o m när det talas i andra länder. ”Med brittisk accent” kunde gå. Och han pratar trevligt, det gör han. Men utsökt? Njae. Rätt så sexig röst. Vårdad dialekt. Inte utsökt. Och språket har väl inte blitt brittiska medan jag blundade?

Philip Pullman

2 responses to “Do you speak British?

  1. Oh my god! Another aspect of your secret life. Is there no end to your blogging prowess???

  2. Nope.

    Is this your first time? Your dogs have been, you know.

Kommentera

