Köksalmanackan

Jag har inte alltför mycket vägg i köket. Ledig vägg, alltså. Alla de där Penguin-muggarna måste ju ha skåp att bo i, och skåp vill ha väggar att sitta på. Svensk som man är har jag sedan använt en bit vägg till en paradhanddukshållare, och ytterligare en till ett brickband med åtföljande brickor.

Efter det finns det en väggbit kvar som är 13 cm bred. Inte bred alls, med andra ord. Men den är som gjord för en liten långsmal almanacka. Alltid bra med en sådan om man råkar prata i telefon med någon och behöver veta hur framtiden ter sig. Och man kan som regel köpa små smala saker med fina bilder av hundar och kattungar och rosor.

Tills det gick inflation även i långsmala almanackor och de blev sisådär 15 cm breda, hela bunten. Så efter den sista rosenalmanackan fick vi börja tillverka våra egna. Det går ju faktiskt rätt bra, med tanke på att man kan ta ett A4-ark och få ut två långsmala bitar.

Jag kom på att i stället för hundvalpar kunde jag ha författare, så de senaste åren har jag haft en veritabel författarparad i mitt kök, på den lilla väggbiten.

Årets almanacka har nyligen blivit färdig och sitter nu på plats.

2011 calendar

De här två är Francesca Simon och Stuart Neville. En barnboksförfattare och en tuff irländsk hårding  i deckarbranschen (även om han ser snäll ut…). Ytterligare elva skribenter kommer att valsa förbi under året (två av dem delar månad).

Jag tycker det är ett roligt sätt att småprata med folk under en månad, innan de åker ut igen.

Kommentera

