Den aggressiva författaren

Vem kunde ha anat – då på stenåldern – att man skulle träffa på, i mitt tycke, stora författare någon gång i framtiden? På en universitetskurs (kan inte minnas vilken) läste jag en ganska bra, om än lite deprimerande roman, av en redan då stor engelsk författare. Hon såg rätt trevlig ut på fotot i boken.

Nu stöter jag på henne på facebook. Ofta. Hon är en vän till en vän, så hennes kommentarer dyker upp för jämnan. Vad som slog mig redan från början var att hon alltid verkade så arg. Tänkte först att hon kanske bara hade problem med det första samtalsämnet, men hon har fortsatt med ilskan.

Och det intressanta är att hon oftast är arg och motvalls kärring i diskussioner som rör böcker, att skriva dem, att sälja dem, att recensera dem, osv. OK, det är väl kul att hon inte vänder kappan efter vinden, men jag tycker det blir jobbigt i längden.

Hon avskyr bloggare. Vi är urdåliga på att recensera böcker och hon vill verkligen inte att vi outbildade människor sysslar med sådant. En himla tur alltså att den av hennes böcker jag började läsa för ett par år sedan, och slutade läsa pga att den var både långsam och gammaldags, aldrig blev ett blogginlägg hos mig.

Som ni förstår kan jag inte gärna säga vem det är. Hade hon varit jag hade hon säkert lämnat ut namn, men som tur är kan jag fortfarande bestämma här. Har ibland funderat på att fråga folk som känner henne på riktigt, om hon är bättre i levande livet.

Kommentera

