Januariboken

Det var till slut inte så mycket kvar av månaden när jag äntligen bloggade igång med första utmaningsboken för året. Jag fuskade lite, för den fick faktiskt representera två utmaningar. Inte bara min icke-brittiska utmaning, utan även den irländska.

Jag hade haft Adrian McKintys The Lighthouse War liggande ett bra tag. Ville inte rusa iväg och läsa del två i Adrians trilogi meddetsamma efter ettan, och sedan gick det som det brukar, och det blev jättelänge i stället.

Men boken var fantastisk, och Adrian är en av de författare som jag inte begriper varför han inte är både rik och berömd. Det kanske kommer…

Lighthouse-trilogin utspelar sig delvis på Nordirland, i Carrickfergus utanför Belfast, och en hel del i stjärnkonstellationen Pegasus eftersom den samtidigt är fantasy. Det fungerar en hel del bättre än vad man skulle kunna tro.

Och roliga är böckerna också. Adrian lyckades t o m pilla in en referens till Harry Potter.

Kommentera

