Vi har det nog värre

Allting kan alltid vara bättre, och jag är övertygad om att svenska bibliotek också har det svårt. Eller kanske inte? Ibland när jag ser hur fina de är tänker jag att ”här saknas det minsann inte pengar”. Fast skenet kan bedra.

Och sedan är ju allt relativt, så när svenskar klagar är deras problem inte av samma omfattning som i andra länder. Så, nog kunde det varit värre, även här. Men det ser ut som om vi håller på att förlora våra bibliotek.

Nu på lördag den 5 februari är det National Library Day, och tanken är att vi tillsammans ska kunna protestera högt nog så att det hjälper mot nedskär-ningarna.

Massor med författare har engagerat sig och ska var för sig delta i någon protest på sitt eget bibliotek, eller om det inte är under hot, på ett annat nedläggnings-hotat bibliotek.

Så här ska det protesteras, läsas, sjungas och allmänt visa den där regeringen att vi inte tycker de gör ett bra jobb. Författare ska stå ute på gatan och dela ut sina böcker gratis, på en del ställen.

I Skottland ska en grupp författare och illustratörer lämna in en petition på parlamentet. I min hemkommun vet jag inte vad som händer, för de verkar inte ha bestämt var de ska dra in pengarna. Att de kommer att dra ner på biblioteks-anslagen är självklart, men vi vet inte var hotet ligger.

Så själv kommer jag nog inte att gå ut och skrika och gapa på lördag.

Kommentera

