Dumma Dumas

På tal om bokrean så var det inte på rean som jag gjorde mitt värsta köp. Det var på något slags kringresande bokmarknad, när jag var elva eller tolv år. De annonserade i veckor i förväg att de skulle komma till någon lokal. Det kan ha varit Folkets Hus.

Annonserna hade listor på allt underbart de hade att erbjuda. Jag minns inte längre om det var fler böcker som intresserade mig, för jag hade bara ögon för de 24 banden av Alexandre Dumas d.y.

Jag älskade Musketörerna och alla de andra. Hade läst och lånat så mycket jag kunde på biblioteket, men det fanns fler band som jag inte hittat, och en del av dem var med på listan. Jag läste om, och jag drömde om att faktiskt äga allihop, och nu fanns möjligheten.

Det var lite dyrt. 2 kr styck, dvs 48 kr för alla. Jag fick kanske 10 kr i veckan, möjligen mindre. Gjorde som regel av med min veckopeng, så att spara så mycket var inte det lättaste. Men jag skulle ha de där böckerna.

Så kom dagen och jag gick dit. Vilken besvikelse. Banden var i billigt papper och de var kanske ”inbundna”, men bara i en simpel, rödfärgad kartong. Jag var i valet och kvalet. Kände mig lurad, men samtidigt hade jag ju vetat så länge att jag skulle handla och då är det inte lätt att bara gå sin väg. Och det var nog ett par romaner jag inte sett tidigare.

Så jag köpte mina 24 band.

Jag läste givetvis allihop, men det var inte ens särskilt trevligt att hålla i de där vassa kartongpärmarna. Och jag var alltid besviken.

Gjorde mig av med böckerna när jag insåg att jag alltid skulle minnas känslan av min besvikelse varje gång jag tittade på dem.

Kanhända var det inte lurendrejeri, eller ens riktat till lättrogna barn, men det kändes så.

Kommentera

