Den svenska utmaningsboken

Det framstod som ganska självklart att jag skulle välja Jenny Jägerfelds Här ligger jag och blöder. Hade sett så mycket om den på andra bloggar, att den var idealisk för min utmaning om att läsa annat än engelskt.

Fast, fast, till Matilda från Matildas läshörna får jag nog påpeka att blodigheten var av sådana mått att hade det varit förut hade jag svimmat meddetsamma. Nu kändes det bara ”inte så bra,” och jag hoppade förstås över första kapitlet. Och lite av andra kapitlet.

Men det går alldeles utmärkt att börja en bit in i en bok.

Jenny Jägerfeld, Här ligger jag och blöder

Kul att se hur en modern svensk ungdomsbok är skriven. Kände igen en hel del av språket från hur Den Nya Bibliotekarien pratar. Hon är visserligen inte tonåring längre, men språket är i samma stil. Rolig stil, tyckte jag, med bra humor och så. Lite väl mycket engelska för en svensk bok, men det lär vara normalt numera.

Och en rolig historia, om än lite sorglig på samma gång. Nu var det ju en ren händelse att det fanns något om Aspergers Syndrom i Här ligger jag och blöder. Dvs det var inte därför jag valde den. Men de gjorde den intressant, även om jag både tyckte att det var oerhört uppenbart från början (ja, inte den biten jag hoppade över) och att Jenny kanske fick det lite fel. Jag tror att Maja i verkligheten borde ha reagerat nästan precis tvärtom. Men man vet inte, förstås.

Var Justin Case en hälsning till Meg Rosoffs Justin, tro? Eller råkade han bara bli en Justin för att passa in med herr Timberlake? Gullig kille, i alla fall, med snygga bilar.

Tyckte verkligen om boken, och bara det var skönt, eftersom jag ibland inbillar mig att jag vuxit ifrån svensk litteratur. Så man kanske kan ta och prova något mer ibland.

Kommentera

