Shaun Tan vinner ALMA-priset

Jag hann precis. Det blev mycket på en gång här, på tisdagsförmiddagen. Men jag kom ihåg att sätta mig ner och knappa in Vimmerby med direktlinje till Bologna och världen.

Det var bättre i år. Det såg ut som om de räknat ut hur de skulle undvika de där pinsamt långa minuterna när Larry Lempert bara stod och väntade på klockan. OK, han väntade lite i år med. Och flåsade bra i mikrofonen, men det gick snabbt.

Larry Lempert announces Shaun Tan as ALMA winner

Återigen ett vinnarnamn jag inte känner alls. Dvs namnet har jag ju hört, men inte har jag läst något av Shaun Tan, eller ens tittat på hans bilder, för det är väl egentligen bilderna som vunnit.

Jag tweetar ju inte (än) men fick in en facebook-kommentar inom en minut, som faktiskt ledde till lite diskussion om vinnaren. Det finns folk som har bättre kunskaper än jag, otroligt som det kan verka ibland. Och de som är illustratörer ansåg som en man (kvinna) att priset hamnat helt rätt.

Maria Lassèn-Seger and cover of The Arrival by Shaun Tan

Och nog såg bilderna fina ut. Jag har sedan försökt hitta rätt PR-person att tigga en bok av. Får se om jag kom rätt i PR-djungeln.

2 responses to “Shaun Tan vinner ALMA-priset

  1. Jag har, precis som du, bara hort talas om honom (och sett hans fantastiskt vackra bilder). Nu har jag annu en anledning att se till att lasa honom sa snart som mojligt!

Kommentera

