Te med Keren

Enligt Keren David gillar svenska läsare inte knivbrottslighet. Böcker om, alltså. Och, OK, det gör inte jag heller, om knivdådet så att säga är vad som är viktigt. Men om det nu är en oerhört bra bok, som bara råkar handla om huliganer med knivar då?

Jag ville nästan inte läsa Kerens första bok, When I Was Joe, när hon försynt undrade om jag kunde tänka mig att läsa den. Vi var vänner på facebook och jag visste ju att boken var på väg, så oroade mig, men kunde inte säga nej. Tur var väl det, eftersom When I Was Joe är en fantastiskt bra bok. Som bara råkar handla om knivar.

Bok nummer två, Almost True, var om möjligt ännu bättre, så jag är inte det minsta rädd vid tanken på trean som Keren skriver på just nu.

Keren David

Vi hade talat om att träffas ett tag, men varje försök stöp på praktiska problem, men till slut var det så att Keren hade ett evenemang på en skola nära mig, och så kom hon hit på te efteråt. Skolbesöket var ordnat av ett av hennes största fans, som tjatade på sin lärare tills denne bjöd in Keren att prata med klassen. Bara det är ju positivt, både för böckerna och för att läraren lyssnade på sin elev.

Det blev en liten intervju, men mest blev det skvaller om både det ena och det andra. Sådant som betydde att Keren sa att”det här får du inte berätta…” och då gör jag väl inte det.

Och jag frågade alltså om det blir några översättningar av hennes böcker. Tyska, än så länge, ”för svenskarna vill inte ha böcker om knivar”. Stämmer det?

Kommentera

