PR på nätet

Kan bloggturnéer verkligen vara bra? Roliga och intressanta, ja. Men säljer de böcker? Egentligen är det en befängd idé att författare ska ut och kuska land och rike omkring, bara för att de råkar ha en ny bok ute. Men så har det ju blivit, och vi fans tycker det är kul att se favoriterna när de kommer till en bokhandel eller annat ställe nära oss.

Det hjälper inte nödvändigtvis att författare reser runt. De kan behöva påpeka på det strängaste att en skola måste se till att det finns böcker att köpa om de ska komma. En del bokhandlare ser det som sin rättighet att få dit en livs levande författare, och de anstränger sig inte heller. Och sedan finns det de som gör allt för att både författare och läsare och de själva ska få det bra. Då är det självklart vettigt att skicka en stackars författare ut i geografin.

Men det är jobbigt och det kostar pengar. Författare är människor de också och orkar inte hur mycket som helst. En del är dessutom så oförskämda att de är blyga och inte vill eller kan prata offentligt. Och förlagen har mindre pengar att lägga på PR. Förståeligt i dessa knapra tider, men frågan är om det stämmer helt.

Men hursomhelst hittade någon på bloggturnéer, och nu är det nästan bara sådana som är aktuella för vissa nya böcker. Och uppriktigt sagt börjar jag bli lite trött på dem. Först ville jag inte vara med. En recension skriver jag när jag läst och gillat en bok. I alla fall, alltså. Med eller utan turné.

Intervjuer gör jag också ändå. Fast jag kan givetvis skynda på och ta en när det passar ihop med utgivningen av en bok. Om inte annat än för att författaren har mer aktiviteter på gång, och kanske reser och kommer i närheten till mig. Och då passar det ju bra.

Men vill jag verkligen ha en författare att skriva en gästblogg? Det är ju faktiskt min blogg, och de må vara författare med aldrig så bra renommé, men bookwitch blir de aldrig. Det är jag det. Om de skriver roligt och intelligent så är det en sak, men tänk om de får ”tillstånd” av mig att skriva och det är skräp?

Ja, ja, nu har jag faktiskt startat, och det har gått bra. Dvs, ingen har förstört det för mig, men frågan är väl om de får ut något av sitt deltagande. Varför skulle John Smiths bok sälja bättre för att han skrivit en aldrig så bra blogg hos mig?

Däremot kan jag tänka mig att jag kunde få lite fler besök på bloggen den dagen som J K Rowling gästbloggar här. Eller om jag får en intervju med henne. Att recensera en bok, däremot, tror jag inte hjälper henne ett dugg. Å andra sidan är det förstås bra för en totalt okänd författare att jag har en recension av deras nya, kanske första, bok. Att finnas på nätet alls måste hjälpa.

Men jag har tittat på min statistik över besök och annat, nu när jag haft ett par bloggturnéer här. Skulle inte säga att jag fått särskilt mycket extra trafik, och inte heller att folk klickat vidare i ökad takt.

Så, motvalls kärring som man är, undrar jag om det mest är ett onödigt jippo. Kul ibland, men inte säljer det böcker. Det är jag säker på. Inte mer än en blogg-recension eller liknande skulle medföra i alla fall.

Min intervju med Katherine Langrish var min första turné. I veckan som gått hade jag Liz Kessler som gästbloggare. Det funkade, för Liz och jag har ett förflutet som gjorde att hennes gästspel var befogat. Och så skrev hon bra. Nästa vecka bjuder på ytterligare en gäst när Gillian Philip berättar om bakgrunden till sin nya bok, The Opposite of Amber, på torsdag.

Men man ska komma ihåg att jag startade mina bloggar för att plåga mina läsare med mina djupa och roande tankar om böckernas värld. De där författarnas jobb är att skriva böcker som jag kan läsa.

Kommentera

