Tomorrow, When the War Began

Hade inte hört talas om John Marsden förrän den där dagen i juli 2000 när vi stod i Waterstones med Den Nya Bibliotekarien. Ja, inte för att hon var det då. Då var hon en 16-årig lästokig tjej som faktiskt inbillade sig att bara för att hon var i England så skulle det gå att finna ännu fler och bättre böcker av John Marsden.

Men så lätt var det inte, och jag har en känsla av att det bidde ingenting. Hoppas att det inte var så illa, men det framgick snart att Sverige är bättre för Marsden. Som vanligt tror jag det är för att Sverige och Australien har något gemensamt, som saknas i England. Engelskt är ”bäst” och då blir det mindre av det andra, även om det råkar vara skrivet på samma språk.

Jag fattade i alla fall att John Marsden skriver bra böcker. Har sedan stött på namnet då och då. Och min favorit Meg Rosoff medger glatt att hon knyckte hans historia till Så har jag det nu. Och det gjorde inte mig något, eftersom jag inte läst Tomorrow-serien.

Tänkte eventuellt att jag skulle prova på att läsa nu när jag har min icke-brittiska läsutmaning, men sedan jag fattat att det är ganska många böcker i serien har jag ändrat mig. Men film är ett lämpligt sätt att snabbt ta till sig böcker. Alltså såg jag fram emot dess ankomst.

Läste på svenska bloggar att den inte visas på SF-biograferna, och det är tråkigt, och ganska obegripligt. Men hit kom den, trots allt. Fast den gick bara i ca tio dagar, trots att det är påsklov och allt. Gissar att det faktum böckerna är så pass okända har medfört att intresset är lågt för filmen också.

Dottern hade inte ens hört talas om filmen, och var inte speciellt intresserad. Jag släpade med mig Den Bättre Hälften när det var två dagar kvar, och då bara en sen kvällsföreställning. Vi var ensamma i salongen till en början, fast det kom två tjejer senare. De gick efter så där två tredjedelar av filmen. Så de tyckte nog inte om den…

Det vete katten om Den Bättre Hälften gjorde heller. Men jag gillade filmen. Väntar med böckerna, men vill allt se de andra filmerna också.

2 responses to “Tomorrow, When the War Began

  1. Båda döttrarna och jag vill se den men den verkar bli en film som glöms bort. Undrar om den kommer hit.

  2. Matilda lyckades hitta den i Malmö, på en annan biograf.
    http://bokmatilda.blogspot.com/2011/04/tomorrow-visas-pa-spegeln-i-malmo.html
    Och Holly Hock ville att folk skulle protestera. Så protestera på.
    http://hollyhock-therese.blogspot.com/2011/04/upprop-tomorrow-when-war-began-inte.html
    Annars kan jag sälja DVDn och bli rik…

Kommentera

