Mina tre mini-intervjuer

Det är inte lätt, alltid. Man gör sitt bästa. Men det är inte nödvändigtvis bra nog.

Jag gjorde de där tre författarintervjuerna på Puffin för några veckor sedan. Ett par veckor senare satte jag upp dem på Bookwitch-bloggen, i tur och ordning som jag pratat med dem. Som jag brukar skickade jag länkarna till var och en.

Anna Perera

Morris Gleitzman

Ruta Sepetys

Folk är oftast rätt artiga i den situationen, och det enda de brukar påpeka är direkta sakfel eller stavfel som jag gjort. Och då rättar jag eller tar bort. Som någon sa nyligen, ”riktiga” journalister brukar inte vara så tillmötesgående. Men jag går inte omkring och intervjuar folk för att förolämpa dem.

Ju större namn det är frågan om, desto troligare är det att de inte klagar alls. Morris Gleitzman har tydligen inga problem med vad jag skrev ihop om honom. Mest kanske för att det är precis vad han sa. Minus eventuella ord som ”um, liksom, du vet, faktiskt”. Alla har något de upprepar alltför ofta. (Och ja, jag vet vilket mitt eget är.)

Ruta Sepetys gillade kontrasten mellan rubriken och första fotot. Och hon har vidarebefordrat intervjulänken till andra för spridning. Anna Perera svarade ganska snabbt, och hon tyckte intervjun var tråkig och fotona fula. Fotona drog till sig fler negativa kommentarer, så därför är hennes intervju nu helt bildlös. Anna är vad man brukar kalla en ”stilig kvinna”, och det framgick på mina foton. Tyckte jag. Men de var inte av den glatt leende poserande typen.

Och vill man ha en intressantare intervju, får man nog säga intressantare saker. Inte för att jag tyckte den var tråkig. Jag var nöjd med den, med bakgrunden till hennes nya bok som jag precis läst. Hon är tydligen ex-fru till en rockartist (vilket jag inte visste då) och ogillar att ex-mannen alltid nämns när det skrivs om henne. Kanske hon hade velat ha med gubben i alla fall?

Ska nu fundera på om jag vågar sätta upp några bilder här. Tar nog och provar. Kanske.

Kommentera

