‘I det skära’

Det kan man väl inte säga, egentligen. Jag hade ‘in the pink’ i tankarna, som ju betyder att man är lite rosig och har det bra och så.

Jag vet att färgen rosa är ‘avskyvärd’. Om man ska tänka på könsdiskriminering och annat. Och alltför många saker – däribland bokomslag – är rosa. Det är roligt med omväxling, men det betyder inte att man inte kan eller får gilla rosa. Också.

När jag packade böcker att ta med till Tyskland häromveckan, tog jag med en Hilary McKay. Omslaget är verkligen flickigt rosa, men innehållet är ju av god kvalitet. Skojade med min mottagare om färgen, och hon blev tillräckligt orolig för att säga att om den var för rosa ville hon nog inte läsa den.

Men jag vet ju vad jag gör.

Suzanne Selfors, Mad Love

Anledningen till att jag går på om skära böcker nu, är att jag har den här boken i min hög. Vet inte om jag kommer att läsa den, fast vid en första koll ser den lovande ut.

Suzanne Selfors, Mad Love

Men är inte det mångrosa omslaget för läckert? Vad man än anser om färgen? Det är typen bok (eller vilken annan typ av produkt som helst) som jag skulle riva åt mig i en affär bara för att den ser så fin ut.

Suzanne Selfors, Mad Love

Jag har inte hört talas om Suzanne Selfors tidigare. Namnet låter svenskt, men det är hon antagligen inte. Googlade henne precis. (Ja, jag vet att jag skulle gjort det först.) Hon tycks vara amerikanska, fast hennes website innehåller ganska lite personlig information.

Vi får se om boken blir läst. Under tiden njuter jag av att bara titta på den.

Kommentera

