Semesterboken

Ja, det var rätt. Boken. Släpade med mig fem böcker på min niodagars-tur, väl medveten om att jag inte skulle hinna med alla. Men det är skönt att ha lite att välja på.

Satte den tunnaste i handbagaget på utresan, och den läser jag fortfarande. Det är Eoin Colfers nya vuxendeckare, Plugged. Den är bra, så det är inte anledningen till att det går sakta. Har väl bara haft annat för mig under veckan. Och det är kanske också bra.

Eoin Colfer

Man bli aningen förvånad över hur Eoin kan skriva så hårdkokt och med så mycket svordomar, när man vant sig vid den skojiga tonen i Artemis Fowl och de andra barnböckerna. Men en bra författare kan mer än en sak, och Eoin bevisar att han vet vad som ska till för hårdkokta deckare.

En annan sak är att han skriver så övertygande om USA, även om hans huvudperson är irländare. Daniel McEvoy är fd soldat, och numera utkastare på en sliskig klubb. Hans ‘flickvän’ hittas mördad, och själv ‘råkar’ han ta livet av någon samma dag. Sedan gäller det för honom att inte åka fast och att hitta den som dödade tjejen.

Har som sagt inte kommit till slutet, men kan gissa ungefär hur det går. Frågan är om Eoin kommer att skriva fler vuxenböcker. Han gör det ju bra, men på sätt och vis skulle jag föredra att han inte slösar bort sin talang på vuxna. Barnen behöver honom.

Den andra frågan är om Eoin kommer att tjäna lika mycket, eller t o m mer, pengar på den här boken. Vanligen blir det bättre förtjänst på vuxenböcker, men risken finns väl att han mest ses som en barnboksförfattare, och att sk ‘vuxna’ läsare inte är så intresserade som jag anser att de borde vara.

(Ska tillägga att fotot är urgammalt. Nyligen har Eoin lagt sig till med skägg, och jag har inte riktigt vant mig vid det.)

Kommentera

