Snäll? Jag?

Ber om ursäkt för ytterligare ett ‘anonymt’ inlägg, men ibland kan man inte skriva folks namn, och ibland kan jag inte gnälla på min engelska blogg så som det kunde behövas. Jag är inte snäll, men kan tidvis inte vara så elak som behövs.

För ett tag sedan blev jag kontaktad av en man som skriver och illustrerar och publicerar sina egna böcker. I vanliga fall undviker jag både sådana böcker och sådana personer. Och han begick det fel som man absolut inte ska när man försöker övertala någon att läsa och recensera ens bok. Speciellt en som man inte fått utgiven på traditionellt förlag.

Men han lät intelligent, speciellt på sin hemsida. I kontakt-mejlet påpekade han hur många barn som sagt att de älskar hans bok. Och han inkluderade citat och länkar till tvivelaktiga recensioner. Och det finns inte mycket värre saker än så.

Boken såg bra ut, så jag tackade ja, och i samma veva talade jag om allt han skulle låtit bli att säga. Han blev hemskt tacksam, och bad om mera råd. Och nu kommer det mejl då och då från honom.

Jag länkade till mitt positiva blogg-inlägg på facebook, och en av landets största barnboksrecensenter kommenterade och sa att hon hade läst den, men inte tyckte den var lämplig för barn. Och det fick hon ju tycka.

Nyligen skrev han och berättade att just denna person hade lovat läsa hans andra bok och eventuellt recensera i den stora välkända tidningen. Han var jätteglad. Jag undrade väl lite, men trodde det kunde gå bra. Sedan läste jag en kommentar hon gjort på facebook utan att nämna namn, och insåg att det var honom hon menade. Hon var rätt otrevlig, på ett sätt man är på skolgården när man är tio år och vill visa att man är populärare än den andra ungen.

Ganska snabbt hörde jag från honom igen, och han var nedslagen för att hon sagt att hon ‘inte hade plats’ för hans bok. Ja, det var ju inte precis vad hon sa privat. Där gnällde hon på idioter som publicerar sina egna böcker och som inte begriper att de borde dra åt skogen och inte besvära sådana som hon. Det är i och för sig sant vad gäller många böcker, men i det här fallet kunde hon varit snällare.

Jag ville inte säga till honom vad hon sagt, så drog till med något allmänt och vagt. Och nu sitter jag och läser boken, för att bilda mig en egen uppfattning. Tror att storyn är OK. Det märks att boken har tillkommit utan hjälp, men den är inte dålig. Med lite finputsning skulle den fungera bra.

Frågan är väl om jag ska säga det? För precis som hon den andra har jag inte tid att hjälpa till.

Kommentera

