Passar, passar inte

Vi har ju semester nu. Hade tänkt ta det lugnare. Men en ‘bok’ som jag måste fixa är nytt pass. Nya pass, snarare. Vi är två vars pass går ut senare i år.

Vi har inte skaffat nya pass i Sverige tidigare. Man fick inte, när man var ‘utlänning’. Men nu vill väl ambassaden slippa allt det nya besvärliga, så priset de satt på nya pass är så högt att man lika gärna kan resa ‘hem’ och göra det.

Tja, hem och hem. Man kan fråga sig om man får höra hemma någonstans, egentligen. Där hör man inte hemma, och här hör man inte hemma.

Jag som inte får ha två medborgarskap måste betala en förmögenhet för att få ett bevis på att jag inte gått och blivit brittisk sedan sist. Dottern som får ha två men inte är född i ‘rätt’ land förväntas ha svenska papper som bevisar allt möjligt. Det är ju liksom inte jag som organiserat vad det svenska datasystemet (som tidigare hade ‘allt’) har eller inte har. Hon har ett fortfarande giltigt svenskt pass, men nu när det fjärde svenska passet ska ansökas om, måste de försäkra sig om att hon är min dotter. Och det går inte.

De borde kanske gå in för DNA?

Hon är myndig, men behandlades som om den frånvarande Bättre Hälften också måste godkänna passansökan. Hur kan man vara säker på att han är den vi säger?

Och själv måste jag varje gång ha nytt bevis på att jag inte fallit i fiendens läger och bytt sida. Om jag hade det, skulle jag faktiskt inte göra mig allt besvär med dessa ansökningar. Faktiskt.

Enligt Skatteverket har jag föräldrar, men inga barn. Jag hade barn tidigare när de kollade, men de har väl ramlat ner i något svart hål. Synd, för jag tycker rätt bra om Glina. Och föräldrarna är inte i livet, så är mindre användbara i detta sammanhang. Dottern tycker jag ska berätta för Skatteverket att hon finns. Klart jag kan, men hur ska jag bevisa det?

Men vi har ju flera veckors semester att springa på polishuset, så det blir nog bra till slut. Kanske.

Kommentera

