En ALMA-vinnare

Det råder inget tvivel om fredagens höjdpunkt. Jag hade diskuterat möjligheten att få intervjua Shaun Tan i Edinburgh i ca fyra månader, och trägen vinner och allt det där. Vi fick en kort stund med Shaun strax efter öppningsdags, och han visade sig vara lika trevlig, på ett tillbakadraget sätt, som jag hade föreställt mig.

Jobbar med intervjun just nu, så den kommer snart. Under tiden går det att njuta av ett foto på denne blygsamme konstnär och författare. Han var förbluffad över hur uppskattad barnlitteraturen är i Sverige.

Det är kanske därför jag håller på med det här, för att jag inte riktigt fattar att de flesta andra ser ner på denna ‘ointressanta och omogna’ genre?

Shaun Tan

Kommentera

