Färdigmässat?

Hur var det för er? Bokmässan, alltså?

Jag hade gärna åkt, men när tid och ork och pengar brister så avstår man från en del. Det tog många år innan jag först kom iväg till bokmässan, och det krävdes att Philip Pullman skulle dit, och att jag fick en vansinnig idé.

Ville ta Sonen med mig för att se PP, och det var en fredag och en skoldag. Men annars skulle det nog gå bra. Han skulle antagligen gå på en viss gymnasieskola, men man kunde inte säkert veta det i juli när biljetter och annat skulle fixas.

Så jag mejlade rektorn och sa att Sonen eventuellt skulle komma in på hans skola. Och om det var så att han gjorde det, skulle rektorn ha hemskt mycket emot att Sonen tog ledigt en dag i början av terminen? Och jag vet att man inte ska göra det och jag är vanligen en God Mor och allt det där.

Vi fick ledigt! Rektorn tyckte det lät väldigt trevligt och nyttigt, och när det väl begav sig var hela lärarkåren intresserad av Sonens öden och äventyr.

Och sedan gick det som det gick. Vi ‘råkade’ få en intervju med PP, så vi satt på planet till Landvetter och filade på bra frågor. Kom fram mitt i natten till Skolkompisen och lånade hennes kamera. Vi ägde inte ens en digital kamera! Och sedan upp i ottan för tåg till Gbg och bokmässan.

Philip Pullman Speaks

Allt var underbart, tyckte Sonen och jag med. Gratiskassarna man får för det dyra biljettpriset var trevliga. Första seminariet var bra. Sonen fick in första frågan där. Sedan sprang vi till mötet med PP.

Mycket bra intervju. Efter den svävade vi nog fram på små bokmoln. Resten av de tre dagarna var också bra. Minns inte detaljerna längre.

Avslutade med söndagslunch hos Nya Kusinen, som sedan körde oss till Landvetter och på det viset kom man hem på fyra timmar från deras lunchbord till egna middagsbordet.

Philip Pullman (and ice cream) signs

Det är den färgmatchade glassen jag tycker är så fantastisk…

Kommentera

