Vikingar och andra gudar

Är det lika många vikingar i barnböckerna i Sverige? Här har vi en veritabel vikingainvasion. Ja, jag vet att det var det vikingarna sysslade med. En sentida ‘fornnordisk’ invasion, menar jag.

Förmodar att det är bröd till bagarbarn som gör att jag inte är galen i vikingar eller gamla fornnordiska gudar. Oftast undviker jag dessa böcker till förmån för något brittiskt eller annat exotiskt. Men nu har jag frotterat mig med Tor och Oden och diverse vikingabarn, mm. Och helt hemskt var det inte.

Brita Granström och Mick Manning gjorde en bilderbok om vikingar för några år sedan. Den tyckte deras PR-dam skulle passa mig. (Man undrar ju varför..?) Boken handlar dels om några familjer och deras båtar, och har dessutom en massa vikingafakta som man inte alltid får. Fina bilder.

Joanne Harris (hon med Chocolat) skrev en barnbok för ett tag sedan, och nu har Runemarks fått sällskap av Runelight. Jag hade inte läst den första, så blev rekommenderad att börja med den. Därför har jag inte ännu läst den nya boken, men det blir väl lite senare.

Jag tyckte Runemarks hade många bra bitar. Joanne är fin på dialog, där hon har en hel del humor. Och hennes action-scener är bra. Däremot fann jag att många bitar däremellan blev i längsta laget. Jag ville liksom skynda på Oden när han förklarade för mycket.

Francesca Simon, Manchester Literature Festival

Efter Joannes relativt vackra gamla gudar, läste jag Francesca Simons The Sleeping Army, där samma gudar är betydligt fulare och luktar mera illa och uppför sig t o m värre än i Runemarks. Så jag var nöjd med ordningen jag läste dem i. Francescas bok är för yngre läsare, och handlar om ett England idag, men där kristendomen inte hänt. De gamla nordiska gudarna dyrkas fortfarande.

Freya råkar av misstag blåsa i ett gammalt horn på British Museum och väcker ett par vikingabarn, en bärsärkare och en häst. Tillsammans hamnar de på ett äventyr där de ska rädda gudarna från att dö genom att hitta en kidnappad gudinna. Jag tyckte den var rätt rolig, även om den nu handlade om fornnordiska saker.

Kommentera

