En humoristisk blick på andra världskriget

Jag läser en så bra bok just nu. Tänkte att ni kanske ville veta det.

Boken heter Code Name Verity och är skriven av Elizabeth Wein, en amerikanska bosatt i Skottland. Detta är hennes första bok. När jag först hörde talas om den, så var det lite press på mig från förlaget, men den lät OK så jag sade ja.

Den utspelar sig som sagt på 1940-talet, under brinnande krig. En av huvudpersonerna är en tjej som flyger plan hit och dit. Elizabeth är själv pilot, så vet vad hon pratar om. Just nu, halvvägs genom boken vet jag inte om Maddie kommer att överleva. Hon verkar rätt död för tillfället, men det är ju en ungdomsbok…

Och så har vi hennes bästa vän Queenie, som talar flytande tyska och sitter i tysk fångenskap i Frankrike och väntar på att bli avrättad.

Men som sagt, boken är rolig. Och man hoppas på att tjejerna ska överleva.

One response to “En humoristisk blick på andra världskriget

  1. Måste bara säga att det var en av de bästa böcker jag någonsin läst, och det säger inte lite.

Kommentera

