Lite väl svenskt

Det är rätt fantastiskt med folk som är så pigga på att skriva böcker att de bara går rakt på och skriver och sedan publicerar och säljer direkt på nätet. Själv har jag inte helt kläm på hur så många människor hittar dit för att handla.

Men annars har jag inte svårt att begripa att det kan gå från liten bäck till syndaflod och att man faktiskt kan tjäna en slant på en ebok på internet. Det finns flera exempel på tonårsromaner som har kommit till på detta sätt och som därefter blivit uppköpta av ett ‘riktigt’ förlag, och blivit riktig bok i papper med PR och allt det där.

För mig ser det mest ut som enklare kärleksromaner plus lite fantasy eller liknande, och jag väljer att inte läsa dem. Men jag önskar författare som Amanda Hocking all lycka i världen, för sådan företagsamhet måste man beundra.

Vad som fått mig att speciellt inte vilja läsa Amandas Switched eller Torn i hennes Trylle trilogi är att hon lånat svenska ord, och de ser konstiga ut i en engelsk text. Vad som händer i en svensk översättning (om det finns, eller ska bli en) har jag ingen aning om.

Jag gissar att det är det fornnordiska som spökar och att hon har frågat en svensk vän eller googlat sig fram till de svenska orden. Ordet ‘förening’ för enbart tankarna till något politiskt eller annat matnyttigt. Tycker inte det passar in som beskrivning av en klan eller dylikt. Och att ha en ‘mänsklig’ är lite bisarrt. Gissar att hon var ute efter ordet för ‘human’ och blandade ihop substantiv och adjektiv.

Och vid det här laget skulle jag ge pris till den författare som väljer att inte använda namnet Loki för en viss typ av man. Helst inte alls. Det blir klyschigt. Och det är det som en redaktör på ett förlag kan varna för och eventuellt plocka bort. Fast ofta gör de inte det numera och jag kan inte räkna ut om det är frihet, eller brist på kunskap, som ligger bakom.

Förr i tiden kunde man inte bara sätta sig ner och skriva en egen roman av den sorten man tycker bäst om och sedan publicera och sälja. Och man kunde inte sitta hemma och skriva syrliga kommentarer om vad folk hittar på heller, och kalla det för blogg, och lägga ut det på nätet så att vem som helst kan läsa.

Framgång, eller hur?

Kommentera

