Skandinaviska böcker på radion

Fast de menade antagligen nordiska. Är/var Tove Jansson skandinav? Det är inte helt lätt, ens för dem som vet att man kan prata svenska i Finland.

I alla fall, Radio Four (BBC, alltså) serverade sina lyssnare en halvtimme om skandinaviska barnböcker i måndags. Mina förhoppningar var inte alltför stora. Oftast blir det samma gamla saker varenda gång (för ingen har ju någonsin lyssnat tidigare, eller hur?).

Men tänk, det var riktigt bra, och inte alls bara samma som förut. Givetvis presenterades det av Mariella Frostrup, som har skandinavisk anknytning, men inte lika mycket som namnet skulle få en att tro.

Det började med Sonens universitetslektor, dansken Bjarne Thomsen, så världen krympte genast lite grann. Tydligen är han intresserad av barnlitteratur, och det visste jag förstås inte. Måste börja googla folk lite oftare.

Sedan kom en bekant på facebook, Maria Nikolajeva, som har rysk och svensk och numera Cambridge-bakgrund. Så världen fortsatte att krympa. Jag gissar att det kan ha varit hennes inflytande som medförde att vi inte fastnade på Pippi och Mumin, för att sedan inte komma längre. Elsa Beskow är inte precis vardagsmat i engelskt litteraturprat.

De hade varit över i Sverige och gjort intervjuer (vilket jag visste för att de hade kontaktat min Liverpool-kyrka om hjälp…), och bl a pratade de med Gunna Grähs, om jag hörde rätt i deras kamp med svenska ord och namn. T o m Astrid Lindgren var med på ett hörn, fast det var kanske inte helt färskt.

Sedan pratade de med ett par svenska tonåringar som hade åsikter om lite av varje. Så den som lyssnade uppmärksamt kunde nog lära sig lite nytt, för en gångs skull. Ska se om jag kan begränsa mitt framtida klagande till efteråt, när man vet hur det var.

För det här var bra. Kanske det var nyttigt för BBC att flytta till Manchester?

Kommentera

