Naturligt

Egentligen gillar jag inte böcker om natur. Skönlitteratur, alltså. Fast det är väl precis som med böcker om t ex problembarn på ‘barnhem’ som jag inte heller är snabb med att välja att läsa.

Nu är det ju så att jag har läst många sådana romaner och gillat dem. Bara att ämnet inte lockar mig det allra minsta. Har just valt bort en bok som såg helt läsbar ut, pga att den handlade om en pojke med en farmor med Alzheimers. Bara kände inte för detta, fastän jag inser att den är guld värd för barn som är i en liknande situation.

Jag blev nästan tvingad att läsa Phil Earles Being Billy förra året, och när jag väl gjort det tyckte jag mycket om den. Det sämsta var faktiskt hur den beskrevs av förlagets PR-avdelning. Det var en mycket rörande, men sanningsenlig, historia om en pojke med många problem.

Men nu var det ju naturen jag började med att inte gilla. Tror att det är det präktiga i naturskildringar som jag ‘får utslag’ av. Men om jag inte läste naturböcker skulle jag ju ha missat Melvin Burgess fina romaner om vargar och rovfåglar och tigrar.

Det vore lätt att tänka att Melvin bara skriver om sex och vilda tonåringar, men han har ett stort intresse för naturen, och skriver fantastiskt bra om djur.

Jag hoppar gärna över böcker som låter alltför ordentliga och värdiga, bara för att de handlar om natur. Det kanske är så att jag inte har något emot att naturen, eller djuren, är där. Bara att det ska vara annat som kommer först i en historia.

Kommentera

