Bok-kärl

Kan undra vad hände med mina böcker? Om man brukar få i genomsnitt en bok om dagen, så tänker man sig att en tvåveckors-semester (ha! semester!) skulle ge en skörd på ett tiotal, minst. Kanske många fler.

Nog i alla fall för att få grannarna att begripa att jag ‘mean business’ när boktravar dryftas. Brevbäraren lägger oftast (han är en nyare sort, denne vi har nu) paketen på trappan vid köksdörren om jag inte är hemma när han kommer, eller inte springer fort nog att öppna dörren när han plinge-plongar. Om det regnar under två veckor (vilket är rätt troligt vissa somrar) kommer det att bli bokmos av bokpaketen.

Därför bad jag grannarna att kolla om det hamnade paket utomhus, och räknade med att de skulle sitta där med en midjehög (nja, nästan) hög när vi kom hem igen. Och så visade det sig att en granne hade två paket och den andra hade ett!

Vad menas med detta?

OK, det låg två paket på trappan också. Har sedan våndats över om resten blivit stulna av någon, hemburna av ilsken brevbärare att läsa eller lämnade i ett av våra sopkärl, som sedan körts ut på trottoaren för tömning av hjälpsam granne. Hade inte bett dem köra ut några kärl alls, men de var tomma, så det hade skett i alla fall.

Den Bättre Hälften påpekade till slut att landet haft ett par extra helgdagar, och att många tog ut semester hela veckan för att fira med drottningen (eller inte fira, allt efter smak), så det var inte helt omöjligt att inga paket försvunnit alls.

Book parcels

Kanske det. Men jag saknar några böcker jag väntat mig, så jag har efterlyst dem, i förhoppningen att de kommer – igen.

(De på bilden är från ett annat år.)

Kommentera

