Svenskar till Edinburgh

Jag har snabbkollat programmet för årets bokfestival i Edinburgh. Mycket bra, som vanligt. Några få svenskar. Sven Lindqvist kommer för att prata om Myten om Wu Tao-tzu som precis ska publiceras på engelska.

Jag minns att jag läste den, för så där 40 år sedan och att den var förvånansvärt bra. Tyckte titeln var konstig, och hade därmed inte stora förhoppningar. Men det var ju en bok som man ‘skulle’ läsa på den tiden. Försökte leta efter boken idag, men kunde inte hitta den. Det är problemet med gamla böcker. De har en tendens att gömma sig. Kanske de blir sura pga för lite uppmärksamhet?

Peter Englund ska också vara där. När jag nämnde det för Sonen undrade han om det gällde hans bok om första världskriget. Var tvungen att kolla, och det var det. Inte konstigt, enligt Sonen. Tydligen är det hans handledare på universitetet som gjort den engelska översättningen. Small world. (Liten värld.)

Så ska givetvis Brita Granström göra sitt årliga besök på Charlotte Square. Kommer antagligen att missa henne igen. Kommer antagligen att vara där, men i så fall första halvan, ungefär. Hade tänkt att vila mig i år, men den är som en drog, den där festivalen.

Mer än en dryg vecka ska det dock inte få bli. Man blir utsliten nog av det. Jag satte mig och skrev ner höjdpunkterna i programmet, och har sedan gjort en synnerligen konstnärligt färgmarkerad gradering, och kommit fram till att det är början som är mest attraktiv i år. Som tur är håller Dottern med mig. Hon tror visserligen att hon skulle klara alla 17 dagarna, men jag vet bäst.

Så jag bromsar, för att gråt och tandagnisslan inte ska behöva inträffa.

Henning Mankell

Så här uppknäppt var Henning Mankell för några år sedan. Men sitter man i akademin har man kanske mer ordning på skjortknapparna.

2 responses to “Svenskar till Edinburgh

  1. För den inte helt invigde, när går festivalen av stapeln?

  2. 11 – 27 augusti.

Kommentera

