Haverdalsboken

För att vara alldeles uppriktig, så gav jag mitt tillstånd för Den Bättre Hälften att köpa Haver du sett Haverdal för att jag är snäll och tänkte att då blir han så nöjd och glad och det vore trevligt. Visste inte alls vad det var han hittat i bokhandeln, men ansåg att boken kunde vara lämplig sysselsättning under några semester-veckor.

Hur skulle jag ha kunnat gissa att jag själv skulle falla för boken och tycka att den var ett alldeles utmärkt sätt att använda två och en halv hundralappar? Den hittade till tebordet redan samma eftermiddag och jag upptäckte att Ingrid Magnusson Radings bok innehöll i stort sett allt man vill ha i en bok om Haverdal.

Haverdalsvy - omslag till Haver du sett Haverdal, av Ingrid Magnusson Rading

Och då underförstås att Haverdal är den plats man älskar och nästan hör hemma i, och som man saknar på vintrarna när man inte finns vid havet och kan äta glass barfota. Och annat roligt och soligt.

Som den utböling jag trots allt är, tänkte jag att mycket nog skulle gå mig över huvudet, men Ingrid har faktiskt tillbringat kortare tid i Haverdal än jag har, och hon känner det alldeles lagom. Det är inte alla vackra ‘coffee table books’ som nämner min gamle lantbrevbärare, eller skriver om min gamla arbetsplats, samt har fantastiska foton på alla mina favoritvyer, och skriver om de gamla matbutikerna som om man nästan fortfarande var där.

Jag är måttligt intresserad av kunskapsböcker, men både den historiska utvecklingen av Haverdal, och floran och faunan, och gnejsen och potatisen och stenbrotten är roligt att läsa om. Alltså är det lagom mycket information, skrivet i en lagom stil, och jag fattar t o m sådant som jag inte riktigt begrep på låg- och mellanstadiet. Sommargäster har för övrigt alltid varit ett knepigt släkte. Det inser jag nu.

Så är det då bilderna. Man kan sitta och bläddra fram och tillbaka och bara njuta. Det har jag gjort.

Och den lilla detaljen som att grundaren av Haverdals matbutik (som jag så att säga har ‘känt’ i nästan 40 år) visar sig ha ett förflutet i Pjätteryd.

Vad jag förstår har boken sålt så bra sedan den publicerades för knappt två månader sedan att det kan gälla att skynda sig om man vill ha ett ex. Och det vill man. Tro mig.

(Fotot har jag helt fräckt lånat från bokens omslag, för det är den mest Haverdaliga bild jag vet. Nästa projekt borde bli att översätta boken till engelska, så man kan sprida glädjen.)

5 responses to “Haverdalsboken

  1. Julklapparna är räddade! Åtminstone för den som handlar snabbt, och inhandlar några ex av Haverdalsboken nu/snart. Mitt gnäll har resulterat i en tredje tryckning, och det är inte dåliga grejor för den här sortens bok.

  2. Låter som en mycket fin bok. Du får bläddra i den till vintern och längta till din sommar.

  3. Du kan behöva en själv. Finns t o m lite fåglar i den.
    Det stod en skylt i mataffären idag att den var slutsåld, men att ny tryckning var beställd, och att boken återkommer.

  4. Helt riktigt, en ny tryckning är på gång och kommer att finnas på Ankaret från ca 20 augusti (ev redan 17). Fram tills dess kan man höra med bokhandlarna i Halmstad, de har några ex kvar.
    Hälsar Författaren!

  5. Pingback: We’re on our way | Bookwitch

Kommentera

