Man kan aldrig vara för ung

Det håller inte om man hela tiden måste vara värre än någon annan. I så fall skulle man snart skriva romaner i sin mammas mage. Att vara ung är inte fel, men det är inte nödvändigtvis bättre än andra stadier i livet.

Liv Jofjell, AB Ponnyexpressen

Som barn älskade jag AB Ponnyexpressen av Liv Jofjell. Hon var bara sexton år. Det kändes helt naturligt sett från min yngre synpunkt. Klart att man skriver böcker när man är så gammal. Faktiskt att man därmed bör skriva sin egen (haha) bok lite tidigare.

Så från fjorton års ålder kände jag mig misslyckad. Hade ju inte skrivit en bok.

Det har Samantha van Leer som kommit ut med en bok nu i sommar. Hon skrev den med sin mamma, Jodi Picoult. Förmodligen hjälpte det att ha mamma med i detta fallet, men antagligen hade Sammy fått sin bok publicerad ändå. Förr eller senare. Fast om det var senare hade hon kanske hunnit passera sexton.

Aningen yngre, tror jag, är Josh Degenhardt. Han vann novelltävlingen som utlystes i Manchester i höstas i samband med litteraturfestivalen, och med prisutdelning på barnboksfestivalen nu i juli. Julie Bertagna läste upp Joshs vinnande historia, och den var fruktansvärt bra.

Jag är inte alls förvånad att höra att Josh skriver på en roman.

Bara lite avundsjuk.

Kommentera

