Att hålla föredrag

Det var det värsta jag visste. T o m att stå där och inte bli vald till laget i gymnastiken var ‘trevligare’ än att hålla föredrag.

Jag var dålig på att analysera litteratur, också. Det är jag nog fortfarande, men det hindrar mig inte direkt från att sitta här och recensera böcker på löpande band.

Men att stå upp och prata inför publik..? Näe. Inte så att jag inget har att säga, numera. Det kan jag erkänna att jag har. Men ståendet framför folk? Usch.

För ett år sedan ringde Dotterns lärare från första klass (efter femton år!) och bad mig att komma och prata om mitt bloggande inför hennes damgrupp som har en ny talare varje månad. Inte kunde jag säga nej. Hon var ett fantastiskt stöd under ett hemskt år, och jag kände på mig att det nog skulle vara ‘bra för mig’ att genomlida detta.

Året gick sakta men säkert mot 3 september 2012, och i morse var det dags. Jag tog Dottern med mig som moraliskt stöd. Och visst överlevde jag. Men jag kan inte påstå att jag längtar efter att upprepa det hela. Någonsin.

Damerna var artiga och snälla och intresserade, och visste som tur var inget om bloggar alls. Flera av dem sa att de snart skulle prova att gå online och kolla om Bookwitch kunde hittas. En av dem sa att hennes projekt för vintern är att skaffa sig en iPad. Jag föreslog vad hon skulle göra för att lära sig använda den också.

Applåder är rätt trevligt att få. Men jag tycker inte om att vara nervös. Man blir så orolig av det.

2 responses to “Att hålla föredrag

  1. Bra gjort av dig att gernomföra föredraget! Vem vet kanske det blir fler gånger, och då blir du lite mindre nervös för varje gång.

  2. Visst det är hemskt att stå framför andra och prata, man blir torr i munnen och orden stakar sig. Plötsligt är det helt tomt i huvudet och framför en syns ett hav av ögon som granskar varje andetag, varje stavelse. Man stammar och upprepar sig och ju mer du börjar svettas, ju värre blir det, men efteråt är alla snälla och säger sig inte ha märkt ett dugg, det är väl konstigt?! Jag är helt ny, både på datorer och bloggning, men jag tycker det är roligt att skriva. Jag gör det för att ventilera, för att få göra det jag älskar, få uttrycka mig i ord och vem vet kanske få dela med mig. . .
    Du är intressant att läsa, må gott Kram!

Kommentera

