Men nu har jag verkligen tagit paus

Jag kom alltså hem från Skottland på måndagseftermiddagen, och skulle sedan iväg till London vid onsdag lunchdags. Det skulle vara absolut sista långresan på ett bra tag.

Är det fel av mig att vilja frottera mig med intressanta typer? I onsdag var det party för Terry Pratchetts senaste bok, Dodger. Och det är väl så att dels är Terry en speciell människa (och man vet inte hur länge till han kommer att hänga med), och dels äger hans bokpartyn rum på ovanliga och roliga ställen.

Sist var det en ångbåt. I år var det ett gammalt hus i Soho där man samlar in pengar till hemlösa. Dodger utspelar sig i Londons slumområden i mitten på 1800-talet, och det var passande att ha folk utklädda i viktorianska kläder och att Terry anlände med häst och vagn.

Philippa Dickinson and Terry Pratchett

Till skillnad från många liknande tillställningar verkar Terry ha mer vänner än journalister på gästlistan, och i onsdags lade jag märke till A S Byatt, som ju skriver böcker, men även recenserar. Jag kände igen henne, och vet att hon har en lika berömd syster, men inte kunde jag minnas namnet på systern. (Jo, när jag kom hem. Margaret Drabble.)

David Jason

Sedan såg jag ytterligare någon jag visste vem det var, men hade problem med namnet på. David Jason, skådespelare. Jag kunde säga vad han varit med i, men inte vad han hette.

Det är intressant med skådespelare. De har så fantastiskt fin röst, även privat. (För en vecka sedan hemma hos Farmodern, kom hennes gode vän Paul Temple hem för att fixa hennes gardiner som fastnat. Hans röst var också en njutning att lyssna till, där han stod uppflugen på en stege och lirkade med gardinerna.)

Men, som sagt. Nu är jag hemma.

2 responses to “Men nu har jag verkligen tagit paus

  1. Ditt liv låter intressant och jag blir sugen på att läsa mer så på återseende! Kram!

Kommentera

