Mässa?

Folk har tydligen kategoriserat mig som typen som kan hittas på bokmässan så här års. Inom loppet av några timmar fick jag förfrågan från flera personer som gärna skulle träffa mig i Göteborg, om jag nu skulle dit.

Men det skulle jag ju inte. Tyvärr.

Programmet ser bra ut, men inte så skräddarsytt för min del, som de brittiska festivalerna. Om jag mest vill höra engelskspråkiga författare, och helst barnboksförfattare, blir det inte lika stor utdelning i Göteborg som i Edinburgh eller Cheltenham eller Bath. Eller på hemmaplan, i Manchester.

Tänker ibland att jag borde åka vart fjärde år eller så, för balansens skull, men så är man slut efter allt det andra. Och så är det dyrt att bo. Men seminarie-salarna är bättre i Gbg. Toaletterna är sämre. Mer köer, och mer trafikstockning, så att säga. Finare soffor att vila i. Men ännu (tror jag) inte gratis internet.

Såg att Bananpojken ska vara där i år. Kunde varit roligt att kolla in honom, men jag har inte läst någon av hans böcker. Ulf Stark är där, men han är här på tisdag. Så vi får en del, vi också.

Jag brukar säga att det år de bjuder in Meg Rosoff åker jag. Oavsett hur jag har det. Hon pratade om det igen bara för ett par månader sedan, och sa att hon vill dit. Kan inte fatta varför de inte ber henne komma.

Ahmet Zappa

Det drar lite grann. Men inte nog.

(Så här bloggade jag för fem år sedan. Där finns en sju åtta inlägg i rad, om ärkebiskopar och grava accenter och annat väsentligt. Bilden t v är Ahmet Zappa, som var en trevlig bekantskap och som jag inte kunnat stöta på varsomhelst. Fick jobba för att komma fram för en autograf, för man hade ju fler köer att stå i, men det gick eftersom Ahmet var samarbetsvillig.)

Kommentera

