Tokstolle härnäst

Han sjöng Sankta Lucia, ge mig en tia, inte en femma, det har vi hemma. Och inte en kotte utom jag begrep vad det handlade om. Ulf Stark var riktigt rolig. Inte så att jag inte trott det, men man vet aldrig hur svenskar känns när de inte är hemma.

Royal Exchange Theatre

Ulf pratade inför en teater full med mellanstadiebarn i Manchester, på Royal Exchange Theatre. Han pratade på svenska, dessutom, vilket var oväntat. För säkerhets skull hade han Julia Marshall som översätter hans böcker med sig, och hon tolkade så barnen hängde med. Fast Ulf hoppades att de skulle kunna svenska när han var klar.

Engelska barn är inte fullt så vana vid att ordentliga vuxna (han kanske inte var det?) pratar om att fisa. De skrattade glatt.

Man blir rätt nostalgisk när det kommer någon och pratar om skolmössor och gymnastikshorts, och som kan vissla om Johanna.

Ulf Stark

Jag hade läst Can you whistle, Johanna? före besöket, och tyckte om den. Däremot var jag mindre förtjust i boken om Percys gymnastikskor, men jag kan förstå varför Ulf är populär, och jag tycker nog att böckerna står sig i översättning också. Det är inte alltid fallet. (Däremot undrar jag vad lättskrämda föräldrar skulle tycka om de upptäckte alla dessa nakna damer som figurerar i boken om Percy.)

Siân Williams, som har hand om The Children’s Bookshow, och jag pratade efteråt om hur man ska få engelska barn att läsa mer utländska böcker.

Och så pratade jag givetvis med Ulf, och med Julia. Vi enades om att det är ett företag att bli ett företag. Och är man inte det kan Kulturrådet inte ge mig pengar. (Det kan de nog inte ändå…) Ulf lovade (hotade?) att skicka mig 400 böcker.

Ulf Stark

Men det är kul när det kommer svenskar. Det händer inte så ofta. Och så slipper man åka till bokmässan.

Tokstollarna lär vara med i Ulfs nästa bok. Så vi får se.

Kommentera

