En allt längre lista

Läste med intresse listan för hoppfulla kandidater till ALMA-priset igår. Den är längre än någonsin, och man blir lite yr när man plöjer igenom allt på en gång.

Meg Rosoff

Blev glad när jag såg att Meg Rosoff är med. Inte för att jag väntar mig att hon ska vinna, men det är i alla fall ett erkännande. Själv visste hon inte om det, men nu har hon lite tid på sig att öva nigning om det skulle behövas. Eller man kanske inte niger för de kungliga längre? (Då gör hon bort sig, och det kommer att vara mitt fel.)

Jag hoppar över de flesta organisationerna, eftersom de antingen är totalt okända för mig, eller raka motsatsen. Alla av dem kan göra nytta om de får pengarna.

Så hoppar jag lite mer för de namn som säkert är värdiga, men också helt okända. För mig.

Och så är det alla dem man känner till. Många sitter på listan varje år. Är det troligt att man vinner ett år efter att ha varit med ett tag? Jag kollar givetvis de brittiska namnen. Många är alldeles utmärkta författare eller illustratörer. Och många är för mig okända namn. Och det begriper jag inte. Man skulle tro att jag åtminstone skulle tänka ‘jaså, hon, han?’ men i stället tänker jag ‘vem???’

Frågan är då om de vore så värdiga vinnare av fem miljoner, om jag inte har en aning om vem de är, när de så att säga spelar på hemmaplan.

One response to “En allt längre lista

  1. Pingback: Reactions on the nominated candidates « Astrid Lindgren Memorial Award

Kommentera

