En liten bokfestival

Eftersom jag ‘behövde’ resa till St Andrews för att fira en 20-årsdag, passade jag på att supa in en aning litteraturfestival också. St Andrews hade sin första alldeles egna festival i fredags och lördags, och förste man på plan var Keith Charters, som jag visserligen känner, men som jag inte sett ‘in action’ så att säga.

Keith Charters

Action, ja. Keith pratade om sin action sandwich, vilken man inte äter, utan den beskriver hur man varvar det man skriver, för att få ihop en bra historia. Action plus bakgrund plus mera action, är receptet.

Keith Charters

Det hela gick av stapeln på stadens Byre Theatre (nybyggd, fin teater instoppad bland gamla hus och trädgårdar, mitt i St Andrews) och eftersom detta var en skoldag, så hade skolklasser bjudits in, och lokalen var full.

Byre Theatre

Keith pratade mest om sin brustna blindtarm, vilken han stoppat in i en bok, och sedan beskrev han sin författarprocess, som startar på en mjuk och skön soffa. Som avslutning lottade han ut två böcker, genom att ropa ut folks födelsedatum.

Till sist var det boksignering i foajén, innan vi alla troppade ut i det underbara solskenet. Staden visade sig verkligen från sin vackraste sida.

Och jag kan nog tänka mig att besöka nästa års festival, om de upprepar Literature Live.

Kommentera

