På Mull

Ni kanske minns Debi Gliori, som blev mobbad av en konstnär på ön Mull? Hon var ju så ‘förfärlig’ att hon skrev och illustrerade en bok om en katt som han hade tagit fotografier av.

Idag kom The Tobermory Cat ut, och Debi ska ha rest runt på Mull och pratat med skolbarn hela dagen. Jag hoppas att allt gått bra och att idioten legat lågt. Själv hade jag min lilla recension av boken på min andra blogg, fast det är alltid svårt att skriva om bilderböcker, och speciellt om man vill undvika att nämna bråket, som redan fått onödigt mycket plats överallt.

Debi Gliori, T Cat

Debis vänner och kolleger har bloggat och försvarat henne under de senaste veckorna. T o m the Guardian hade en artikel om henne, där konstnären lär ha avböjt att kommentera, och sedan gömde sig bakom en pseudonym och kommenterade som en galning. Detta retade flera författarvänner, t ex Gillian Philip som kommenterade tillbaka. Tyvärr vet vi inte vad hon sa, eftersom hennes inlägg blockerades p g a fult språk, e dyl. Så nog har det hänt saker alltid.

Själv misstänker jag att Debis motståndare är sjuk, snarare än bara dum. Men man vet ju inte. Känner inte direkt för att åka till Mull och söka upp honom.

Kommentera

