Döden i dina ögon – Slutet

Så har jag äntligen läst hela Döden i dina ögon. Slutet, som heter Slutet, tog hand om det mesta jag funderat på. Kanske inte tycker att Rachel Ward gick i den riktning jag hade väntat mig, men det är nog bäst.

Rachel Ward, Döden i dina ögon - Slutet

Två år senare  bor Adam och Sarah och barnen i ett av många läger, men medan Sarah vill bli kvar och få ‘lugn och ro’ känner Adam att han måste hålla sig igång så ingen känner igen honom och hans ovanliga talang.

Men saker händer utanför deras kontroll, och tvååriga Mia kidnappas och de tvingas följa efter. Det verkar som om Mia har sin egen speciella talang som kan vara användbar för myndigheterna. Eller det kanske är Sarahs ofödda baby som är mest speciell?

Svårt att vara säker på vem av dem som är mest eftersökt. Och vem kan de lita på? Egentligen.

Det hela leder till något mera hoppfullt än jag trott, men inte riktigt som jag tänkt. Och där de två första böckerna var rätt komplicerade i hur det ena leder till det andra, så var det här en mycket enklare historia utan många sidospår.

Att läsa en engelsk serie på svenska har gått bättre än jag väntat mig. Trodde det kunde kännas både konstigt och fel, men Barbro Lagergrens översättning är bra och det mesta passar precis som det borde.

Kommentera

