Episoder och avsnitt

Sidse Babett Knudsen and Nicolas Woodeson in Borgen

Jag pratade med Den Pensionerade Barnbibliotekarien på telefon, och vår diskussion gick som den ofta gör till olika teveprogram. Jag nämnde att vi precis skulle starta andra säsongen av Borgen och blev förvånad över att hon inte ser på den, eller de andra danska serierna. På den gamla goda tiden var hon galen i allt danskt.

Fast hon hade ju sett Mordkommissionen. Som hon påpekade, den har Mads Mikkelsen som polis. Hon tyckte det borde göra Mordkommissionen mera lockande för något brittiskt tevebolag. (Jag sade ju att de borde köpa in den nu när folk är som tokiga i danskt.)

Men jag påpekade att Mads nog inte är ett hushållsnamn, trots sin medverkan i James Bond. Sedan bestämde jag mig snabbt för att hushållsnamn inte är ett svenskt ord, utan bara en direkt översättning av household name. Den Pensionerade Barnbibliotekarien höll med.

Jag kom faktiskt inte på något bättre, så får undvika att prata om Mads i fortsättningen. Jag nämnde hans bror, som var med i Forbrydelsen. Alla danskar är ju med i allt, verkar det som. Det var väl därför vi hade två statsministrar i samspråk senare på kvällen. En i Borgen och en från Forbrydelsen. Dottern skrattade högt när hon såg dem.

Downton Abbey

Så undrade Den Pensionerade Barnbibliotekarien om vi tittar på Downton Abbey. Det gör vi. Men det gör inte hon, vilket förvånade mig. Hon älskar Morden i Midsomer, och nog är det samma tittarunderlag för båda? Fast, hon hade förstås (?) sett senaste Downton, med det sorgliga slutet, i sällskap med sin syster. Hon hade varit tvungen att fråga om ALLT.

Klok som jag är sa jag att man kanske inte ska börja med sista episoden av ett program. Sedan tänkte jag att det antagligen inte heter episod. Kom på efteråt att avsnitt brukar man nog säga. (Det här med halvspråkighet är inte lätt, alla gånger.)

Fast, det var ju på stenåldern. Numera kanske man faktiskt kallar episod – jag menar avsnitt – för episod? Har upptäckt att alldeles för mycket inte är detsamma som tidigare. (En sång; Ingenting är längre som förut?)

Läste om nya svenska ord häromveckan. Gillar ogooglebart. Underbart ord.

Kommentera

