Den ‘sista’ att veta

Många författare biter samman tänderna och kontaktar folk som mig och nämner sin nya bok och undrar om jag möjligen kunde tänka mig..? Det skulle de inte behöva göra. Det är det som PR-folket är till för. De kanske också ‘känner’ mig och det blir lätt en börda, för man har svårare att säga nej. Boken kan låta ‘dålig’ eller det är bara det att tiden inte räcker och gränsen måste dras någonstans.

Men när man umgås på nätet med författarna, är det bra mycket knepigare att säga nej. De flesta är också generade för att de måste fråga om man vill läsa deras bok. Enligt principen att ju blygsammare de är, desto bättre är boken, så blir det ännu besvärligare. Och det är alltid lättare att säga nej till en framfusig person.

En av ‘mina’ allra blygsammaste korrespondenter är Hilary McKay. För en dryg vecka sedan läste jag en recension i Guardian, av hennes nya bok. En bok som jag inte ens visste hade skrivits eller publicerats. Än mindre hade i min ägo eller hade läst. Hon tyckte inte det var viktigt.

Och hennes förlag har jag alltid varit lite distanserad från och jag hade tydligen halkat av deras lista.

Nu har jag två ex av Binny for Short liggande här, och jag har precis läst ut boken. Den var lika underbar som jag hade väntat mig. Jag grät lite lagom på slutet. Det är så fantastiskt med böcker där folk dör och där folk är fattiga och ledsna, utan att det blir en, ja, vad ska man kalla det? Inte kärvt och eländigt, utan fortfarande kärleksfullt och roligt och gulligt och – som Askungen säger – alldeles underbart.

På slutet är det musik, och det första jag gjorde var att leta upp rätt musik på iTunes, och sedan mådde jag ännu bättre. Jag kan rekommendera andra att läsa och må också.

Hilary McKay, Binny for Short

Kommentera

