Grattis Vi!

Vi har inte alltid varit vänner. Men nästan. Som barn tyckte jag att tidningen Vi var fruktansvärt tråkig, men som tur var blev jag gammal ganska tidigt. Och sedan dess har Vi och jag varit nästan oskiljaktiga.

Vi blev lite för dyr ett tag. Ja, inte för att Vi har slutat kosta ‘för mycket’ för oss utlänningar, men när inbetalningskortet kommer biter jag ihop tänderna och tänker på något annat. Skolkompisen bistod med sina färdiglästa tidningar under en period, men det är roligare att få Vi när den är färsk.

Vi ger mig hjälp med språket. Unge är bra på att reda ut svengelska begrepp, så man nästan fattar vad som är vad.

Vi kom med mig till University of Sussex 1977, och jag minns fortfarande den medlidsamma blicken jag fick av en av de andra tjejerna på kursen. Hur kunde jag släpa med mig sådant tråkigt skräp? (Hur enkelt som helst!)

Vi fixar julmatsrecepten och talar om vad som händer i Sverige och ute i världen när brittiska media glömmer att det finns andra länder.

Vi skriver om viktiga grejer, som att någon skickar autografer till Röda Kvarn i Borås. Man vill ju hålla sig underrättad.

Vi gav mig något som fick Sonen att nästan skratta ihjäl sig en gång; det var när Lars Westman – givetvis – pratade med en brevlåda.

Vi fyller 100 år idag. Grattis!

Kommentera

