Vad gör jag med Kulla-Gulla?

Lite som med Anne på Grönkulla (det är två kullar, det) tyckte jag nog först att det är en fånig titel. Men det var längesedan, och när man väl läst Kulla-Gulla-böckerna så ändrar man sig antagligen.

Vi är väl i alla fall fler som verkligen älskat böckerna, än inte. Men jag ägde dem inte. Läste nog en blandning av lånade böcker från kompisar och från biblioteket. Tror jag. Och sedan räckte det.

Kulla-Gulla

Men när man sedan sitter där i exil får man en massa konstiga idéer, och en var tydligen att jag kunde behöva äga min egen Kulla-Gulla. (Inte var jag kapabel att förutse att jag trettio år senare skulle översållas med böcker till den milda grad att jag egentligen inte behöver mycket alls.)

Alltså sitter det en rad Kulla-Gullor i andra raden i en bokhylla. Hon relegerades till bakre raden när jag insåg att jag inte behövde se henne dagligen. Så jag har inte precis sett henne på ett tag. Men jag vet var hon finns, och att hon finns.

Nu när det skas flyttas, så är frågan dock om vi har ett framtida behov av Kulla-Gulla? Är hon en klassiker som bara måste sitta på den välsorterade hyllan hemma hos belästa personer? Eller kan hon gå?

Och om hon ska gå; vart då, om man får fråga? Stan vimlar inte direkt av svenskläsande personer. Misslyckades ju med att fixa till Glina så att de nöjesläser på svenska. Har redan bestämt (och det var så lätt för det behöver inte hända än) att vissa – ganska många – svenska saker nog får loppisa sig till nordiska kyrkan, där det kanske finns en publik som köper egendomliga utländska saker.

Kulla-Gulla, Bra Böckers Lexikon, handbroderade juldukar, svenskt porslin och glas. Allt det som jag under åren släpat över Nordsjön. Hur kunde jag gissa att det var helt onödigt?

Kommentera

