När Spiderman kom på te

Det är inte var dag precis som trevliga unga författare kommer över på en kopp te, och sedan tar av sig kläderna. Jag bara säger, alltså.

Jag visste att Dottern skulle mörda mig (eftersom hon satt fast i tentor och annat elände, långt långt borta) men inte kan man låta bli att göra saker bara för det? Och jag hade hennes bror här i stället. (Det gjorde antagligen saken värre, faktiskt.) Men åtminstone hade jag ett förkläde när Spiderman klädde av sig.

Steve Cole

Steve Cole är alltså – en av – Dotterns absoluta favoriter när det gäller författare. Hon läser inte hans böcker direkt, eftersom hon inte längre är en åttaårig pojke. Men som person är Steve en av de gulligaste, även om barnboksförfattare är ett ovanligt gulligt släkte.

När jag såg att han skulle komma till den näraliggande bokhandeln och signera böcker, föreslog jag att han kunde komma hit på te också. (Eftersom vi är bannlysta i butiken, och så.) Konstigt nog höll Steve med, så han sms-ade när han var klar, och sa att det var dags att sätta på tevattnet.

Han hade fortfarande sin Spidermandress på sig när han kom, vilket gladde mig. Den är lite tokig. Som han. Insåg sedan att det hade han för den var svår att komma i (krävde tydligen assistans från en bibliotekarie på morgonen) och inte helt lätt att ta av sig heller. Så det ville han göra här.

Först hällde vi i Steve te och en hallonmuffin (inte lätt med Spidermanhandskar), och därefter begrep jag att han nog inte varit på toaletten på hela dagen. Oj oj.

Steve Cole, Magic Ink

Nåväl, han läste från en serietidning han ritat som barn, och han berättade om sin nya bok, Magic Ink, som handlar om just serier. Han sprang ut till bilen och hämtade ett ex till mig. (Jag sa väl att han är gullig?) Vi pratade om Doctor Who, eftersom han är en fan, och eftersom han skriver en del Doctor Who böcker. Och vi diskuterade hans 96-timmars deodorant.

Väldigt litterärt, med andra ord. Sedan tog han av sig Spidermanutstyrseln – i duschrummet – och satte på sig normala kläder, som jeans med stora hål på knäna. Han bredde ut kostymen på min lindrigt rena matta, och vek ihop den väldigt noga.

Och sedan var det hög tid för honom att köra hem till fru och barn.

2 responses to “När Spiderman kom på te

  1. Varför får inte jag sådana besök?

  2. Jaa, du. Jag får se om jag kan beställa åt dig. Ni kanske behöver en galning i förskolan?

Kommentera

